Avery Singer - Painting in the digital age
Theorie — 4 sep 2016
In het kader van de tentoonstelling Avery Singer: Scenes (23 april – 2 oktober 2016) presenteert het Stedelijk Museum een lezingenmiddag over de positie van schilderkunst in ons gedigitaliseerde tijdperk.
- Prijs
- Regulier € 15,- / Studenten € 10,- / Museumkaart € 2,50
- Locatie
- Teijin Auditorium, Stedelijk Museum Amsterdam
- Tijd
- 4 sep 2016, 12.30 tot 15.15
- Taal
- Engels
- Toegang
- Tickets
Met de toe-eigening van online beschikbare afbeeldingen en het gebruik van SketchUp – een gratis verkrijgbaar computerprogramma voor 3D-modeltekeningen – is het werk van kunstenaar Avery Singer duidelijk een product van digitale technologie. Wanneer nader bekeken blijkt haar kunst echter een allesbehalve rechtlijnige toepassing van mediatechnologie te zijn, en uit een veelheid aan fases en processen te bestaan. Diverse experts spreken deze middag over de positie die Singer met haar werkwijze inneemt binnen de beeldende kunst.
Singers schilderijen tonen kubistische figuren in een geometrische omgeving: kunstenaars en dansers in een studio of club. De gestileerde zwart-witbeelden zijn samengesteld met een computerprogramma en op doek gezet met stencils en spray paint. Het werk van Singer gaat niet specifiek over schilderkunst of digitale technieken, maar over de maakbaarheid van de artistieke wereld als geheel. Terugkerende thema’s zijn het culturele maakproces van kunst, de manier waarop kunstenaars zelf ‘gemaakt’ worden, en de interactie tussen kunstenaars en curatoren, galeries en instituten.
Op de Friday Night voorafgaand aan dit event organiseert het Stedelijk Museum in samenwerking met kunstenaar Rafaël Rozendaal een nieuwe editie van Bring Your Own Beamer .
PROGRAMMA
14.30 WELKOM
14.45 TALK | Frank Reijnders
15.30 Q&A | Frank Reijnders
15.45 TALK | Barbara Cueto
16.30 Q&A | Barbara Cueto
16.45 Wrap - up
17.15 Einde Programma
MEER INFORMATIE OVER DE SPREKERS
Barbara Cueto (1986, Spanje) is een Spaanse curator en schrijver. Ze heeft een BA in Journalistiek van de Complutense Universiteit in Madrid en een MA in Kunst en Erfgoed van de Universiteit Maastricht. Sinds 2010 woont ze in Berlijn, waar ze werkt in een aantal off-spaces en verschillende projecten in diverse steden ontwikkelt. Zij is de medeoprichter en conservator van de projectruimte Vesselroom Project in Berlijn en ze was onlangs de curatorial fellow van Bétonsalon – Centre for art and research in Parijs, waar ze het discursieve programma Dark Series ontwikkelde. Daarnaast was Cueto gastcurator van het Euregio Open House in Mönchengladbach. In 2014/15 maakte ze deel uit van De Appel Curatorial Programme en co-curator van de tentoonstelling Your time is not my time en een performance van Benjamin Forster in het Stedelijk Museum.
Frank Reijnders was tot 2010 als kunsthistoricus verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. In 1984 promoveerde hij met het veelbesproken Kunst-geschiedenis, verschijnen en verdwijnen. Eerder verschenen bij Uitgeverij Duizend & Een: Metamorfose van de barok (1991) en Della Pittura, de schilderkunst en andere media (2000) en Meesterwerken Meesterzetten (2013). Het laatstgenoemde boek verscheen in 2015 in het Engels: Masterpieces/Masterstrokes. Hij schreef artikelen voor onder meer De Witte Raaf, De Gids en Jong Holland. Hij publiceerde over hedendaagse kunstenaars waaronder Jan Fabre, Michel Majerus, Klaas Kloosterboer en David Reed.